تحولات لبنان و فلسطین

بسیاری از روایت‌های گیبسون در فیلم، حتی آنها که ظاهراً خیلی تاریخی به نظر می‌رسند، مثل لباس‌ها، برخی جنگ‌ها یا حتی شخصیت والاس که بیشتر خُلق و خوی راهزنان را دارد، تاریخی نیستند.

آقایان، خانم‌ها! این فیلم تاریخی نیست...

تعجب نکنید! برخلاف تصور خیلی از فیلم‌بازها، مخصوصاً کسانی که به گونه تاریخی فیلم‌های سینمایی علاقه دارند، «شجاع دل»  (braveheart)، با کارگردانی و ایفای نقش کم‌نظیر و تأثیرگذار «مل گیبسون» (محصول سال 1995) که چندین و چند بار از رسانه ملی هم پخش شده‌است، اصولاً داستان و روایت ساخته و پرداخته کارگردان درباره ویلیام والاس، قهرمان ملی مردم اسکاتلند محسوب می‌شود؛ فیلمی که پنج جایزه اسکار گرفت و با رکورد فروشِ سه برابر هزینه تولید همه را شگفت‌زده کرد، فقط یک درام «جایگزین تاریخی» است که می‌خواهد به مخاطبش، دست بالا، درسی اخلاقی و حماسی بدهد.

بسیاری از روایت‌های گیبسون در فیلم، حتی آنها که ظاهراً خیلی تاریخی به نظر می‌رسند، مثل لباس‌ها، برخی جنگ‌ها یا حتی شخصیت والاس که بیشتر خُلق و خوی راهزنان را دارد، تاریخی نیستند. جالب است که با جادوی سینما چنین می‌توان خلط ماهیت و روایت‌های جایگزین را در ذهن مخاطبان نهادینه کرد! به هر حال این را گفتیم که اگر دفعه دیگر خواستید این فیلم را ببینید، صرفاً از دریچه یک روایت داستانی و هیجان انگیز به آن نگاه کنید و بس.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.